salam maulidur rasul....

0
kelmarin aku menonton satu drama kt tv3...tajuk dier IHSAN...sempena maulidur rasul...penuh dengan pengajaran dan sangat menginsafi diri aku...criter dier adalah berkisahkan seorang anak yang derhaka pada kedua ibu bapanya...sangat menyayat hati...sampai meleleh-leleh air mata aku...nsb bek duk sorang2...waaa...saat tu jugak aku teringat kat mak+ ayah aku kt kampung....muhasabah diri...mungkin mak ayah aku pernah terguris/kecil hati atas apa yg aku lakukan tanpa aku sedari....mak, ayah...maafkan ADIK....

sekarang ni, segala dosa dan perbuatan jahat yang kita lakukan Allah akan bayarkan secara TUNAI kt atas muka bumi ni...x perlu nk tunggu bile da masuk lam kubur...masyaAllah...

kepada sesiapa yg sama-sama menonton citer tuh mesti insafkan..criter-criter camni sepatutnye kene banyak2 dimainkan kt tv...x perlu tunggu hari-hari tertentu je....kadang2 kite alpa dan lalai....di sebabkan tuntutan keje yang banyak serta tanggungjawab lain yang perlu dipikul menyebabkan kite alpa untuk bertanya khabar orang tua d kampung....lebih-lebih lagi kepada yang dah berkahwin...anak lelaki walaupun da beristeri, tanggungjawab terhadap mak ayah tetap perlu didahulukan....lam criter IHSAN tuh, seorang ibu terguris hatinya kerana anaknya tidak mengaku dirinya seorang ibu disebabkan malu dan takut ditinggalkan isterinya...mmg dasar anak yg x sedar dek untung....kejayaan x kan dikecapi kalu bkn dari kepayahan dan kesusahan mak ayah yang memberikan pendidikan yang terbaik untuk anak-anaknya...

wahhh...aku tersangatlah emosional kali ni...huhu...mungkin sebab aku sgt2 memahami hati seorang ibu...walaupon aku lom kahwin, tp criter-criter camni pernah mak aku luahkan dan kongsikan ngan aku....ye la, kebanyakkan kkk2 dan abg2 aku da berumah tangga...so aku sebagai ank BONGSU selalu jadi peneman dan pendengar yang setia criter2 mak aku tiap kali aku blk bercuti....hehe..

so, aku nk nasihatkan pada sahabat2 kt luar sane...juga peringatan tuk diri aku sendiri....JANGAN SESEKALI MENYAKITI HATI KEDUA-DUA IBU BAPA KITA...LEBIH-LEBIH LAGI HATI SEORANG IBU YANG TELAH BERSUSAH PAYAH MELAHIRKAN DAN MEMBESARKAN KITA SEHINGGA MENJADI SEORANG YANG BERJAYA....bukan wang ringgit dan kemewahan yang mereka inginkan...cukuplah perhatian dan kasih sayang untuk mereka....dan jadilah seorang anak yang soleh dan solehah yang seringkali mendoakan kebahagian dan kesejahteraan mereka.....

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥ Categories ♥

jalan-jalan (28) giveaway (26) makan-makan (24) informasi (23) ceriter (21) contest (20) tag (18) award (17) macam-macam (17) luahan (15) bebelan (13) blogger (13) xtvt (13) Damia (12) coretan (12) My lil caliph (11) nuffnang (11) KTF (10) famili (10) renungan (10) WW (9) insiden (9) pregnancy (9) kahwin (8) raya (8) UTM (7) aktiviti. (7) lagu. lirik (7) birthday (6) peristiwa (6) puasa (6) tension (6) hadiah (5) ngeteh (5) Shaklee (4) agama (4) artis (4) kolokium. FSKSM (4) masak2.ceriter (4) pengalaman (4) sharing is caring (4) Penang (3) Pulau Tioman (3) aidilfitri (3) cinta (3) cuti-cuti (3) family day FP. Tanjung Leman (3) filem (3) kesihatan (3) kunjungan (3) masak2 (3) perkahwinan (3) phd (3) ramadhan (3) sukan (3) Anniversary (2) Jalapeno Cheese Souce (2) Singapore (2) anak pertama (2) bersalin (2) cabutan bertuah (2) checklist. kahwin (2) doa (2) facebook (2) game (2) hiburan (2) hobi (2) lucky draw (2) mekap2 (2) research group (2) resepi (2) rintihan (2) terjah (2) the series of...drama korea (2) tunang (2) tutorial (2) xpdc (2) 11.11.11 (1) 2nd anniversary (1) 5 bulan (1) Aina (1) B-Complex (1) Baju kelawar (1) Bisnes online. Damia Store (1) EBM (1) ESP (1) Friendship (1) GengBlogger (1) Hello Kitty Park (1) Kasih Suci (1) Lecithin (1) MY BIG DAY (1) Makanan pelengkap baby (1) Maskara Shorties 2011 (1) Piala FA 2011 (1) Review 2012. kenangan (1) Tak sihat (1) Vitamin E (1) accident.peristiwa (1) aidiladha (1) aidiladha 2011 (1) aku (1) ayer itam (1) bbq (1) blogger-geng (1) bloglarian (1) blur (1) bola (1) breast pump (1) buku (1) celcom (1) coretan. suamiKu (1) demam (1) design. blog (1) en Hubby (1) exam..exam.. (1) famili angkat (1) first day at taska (1) flower girl (1) gambar (1) happy (1) hari guru (1) informasi. kesihatan (1) kad kahwin (1) kahwin. bunga tangan. flower girls (1) kempen (1) kenangan (1) koleksi (1) kunjungan. KTF (1) lalat. (1) layan. game (1) maharaja lawak (1) maulidur rasul (1) meniarap (1) menu (1) nemo (1) new year (1) our love (1) our love. kahwin (1) persiapan (1) pesta konvo UTM (1) ragam.ceriter.suamiKu (1) raya. blogger (1) runsing (1) sakit (1) sedih (1) segmen Ben Ashaari (1) shopping online (1) study. myPHD (1) suami isteri (1) suamiKu (1) t (1) takde keje (1) teater Sri Mersing (1) teka teki (1) template blog (1) the series of... (1) tips (1) trip. Vietnam (1) video (1) wislist (1)