tolong laa...

0

"Budi bahasa budaya kita"... begitu la kempen kerajaan tuk kita semua rakyat Malaysia...tapi berapa kerat je yg amik cakna dan follow saranan kempen tersebut...ala kalu xde kempen camtu pon kita sebagai seorang manusia lagi2 org melayu mmg da terkenal dan kaya dengan adab sopan..berbudi bahasa kan amalan mulia..


tapi aku cukup terkilan dengan sesetengah manusia pada masa sekarang... susah sgt nk maniskan muka bila berinteraksi dengan org...mahal sgt nk beri senyuman tuh...x luak pon kalu senyum kt org...dapat pahala lagi...ok, entry kali ni aku tujukan khas untuk insan-insan terutamanya pekerjaan mereka sehari-hari perlu berdepan dgn pelanggan...ala senang cite sape2 yg keje kt kaunter bank ke, kaunter pendaftaran ke, penyambut tetamu ke dan seumpama dgnnya la...

smlm aku g cimb...nk kuarkan duit dari ASB...ni kire first time la kuarkan duit dari simpanan ASB aku...b4 ni aku pndai wat masuk duit je...xtau la plak banyak benor yg nk kne tandatangan ngan cap jari...aku yg jahil ni pegi la kt kaunter..cam bese senyum la kat akak yg jaga kaunter tuh...bagus aku ni...hehehe...pastu, bila akak tu ambik aku nye borang tuh, dier dgn suara tegas dan kuatnye suruh aku tandatangan kt mana2 tempat aku x tandatangan...aku terkejut dengor suaranye yg lantang tuh...lam hati, datang bulan ke ape akak ni????huhu...lepas da sudah, aku pas blk borang tuh pada akak tu...disebabkan kejahilanku itu, ada lg satu tmpt yg aku tertinggal nk tandatgn...adush, truk btol aku nih...

Akak kaunter: "Kt sini pon nak kne sain la!!!!" (cam nk telan aku je bunyiknye!)
Aku: "Oh yeke?? maaf, saya first time keluarkan duit...xtahu prosedur cam mane." --> dengan nada yg sopan dan penuh rs bersalah.
Akak kaunter: "Mmmm, xpe!" --> sambil bgun pegi ke kaunter sebelah.

sedih pon ade, malu pon ade...nsb baik org x ramai time tu! huhu...so, kesimpulannye u all fikir la sendiri...aku da xnk ingt insiden tu lg....da la aku ni cepat terasa kalu org tinggikan suara..hukhuk...


nota kaki: Budi bahasa melambangkan keperibadian seseorang...tp tgk tempat la jugak..xde la sampai cam org lam gambar kt bwh ni....(",)



0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥ Categories ♥

jalan-jalan (28) giveaway (26) makan-makan (25) informasi (23) ceriter (21) contest (20) tag (18) award (17) macam-macam (17) luahan (15) bebelan (13) blogger (13) xtvt (13) Damia (12) coretan (12) My lil caliph (11) nuffnang (11) KTF (10) famili (10) renungan (10) WW (9) insiden (9) pregnancy (9) aktiviti. (8) kahwin (8) raya (8) UTM (7) lagu. lirik (7) birthday (6) peristiwa (6) puasa (6) tension (6) hadiah (5) ngeteh (5) agama (4) artis (4) kolokium. FSKSM (4) masak2.ceriter (4) pengalaman (4) sharing is caring (4) Penang (3) Pulau Tioman (3) aidilfitri (3) cinta (3) cuti-cuti (3) family day FP. Tanjung Leman (3) filem (3) kesihatan (3) kunjungan (3) masak2 (3) perkahwinan (3) phd (3) ramadhan (3) sukan (3) Anniversary (2) Jalapeno Cheese Souce (2) Singapore (2) anak pertama (2) bersalin (2) cabutan bertuah (2) checklist. kahwin (2) doa (2) facebook (2) game (2) hiburan (2) hobi (2) kenangan (2) lucky draw (2) mekap2 (2) research group (2) resepi (2) rintihan (2) terjah (2) the series of...drama korea (2) tunang (2) tutorial (2) xpdc (2) 11.11.11 (1) 2nd anniversary (1) 5 bulan (1) Aina (1) Baju kelawar (1) EBM (1) Friendship (1) GengBlogger (1) Hello Kitty Park (1) Kasih Suci (1) MY BIG DAY (1) Makanan pelengkap baby (1) Maskara Shorties 2011 (1) Piala FA 2011 (1) Review 2012. kenangan (1) Shaklee (1) Tak sihat (1) accident.peristiwa (1) aidiladha (1) aidiladha 2011 (1) aku (1) ayer itam (1) bbq (1) blogger-geng (1) bloglarian (1) blur (1) bola (1) breast pump (1) buku (1) celcom (1) coretan. suamiKu (1) demam (1) design. blog (1) en Hubby (1) exam..exam.. (1) famili angkat (1) first day at taska (1) flower girl (1) gambar (1) happy (1) hari guru (1) informasi. kesihatan (1) kad kahwin (1) kahwin. bunga tangan. flower girls (1) kempen (1) koleksi (1) kunjungan. KTF (1) lalat. (1) layan. game (1) maharaja lawak (1) maulidur rasul (1) meniarap (1) menu (1) mrsm kuala berang (1) nemo (1) new year (1) our love (1) our love. kahwin (1) persiapan (1) pesta konvo UTM (1) ragam.ceriter.suamiKu (1) raya. blogger (1) runsing (1) sakit (1) sedih (1) segmen Ben Ashaari (1) shopping online (1) study. myPHD (1) suami isteri (1) suamiKu (1) t (1) takde keje (1) teater Sri Mersing (1) teka teki (1) template blog (1) the series of... (1) tips (1) trip. Vietnam (1) video (1) wislist (1)