Rajin Berjalan, Cegah Nyanyuk...

8


.
.
.


Berjalan kaki selama 30 minit setiap hari dapat menghindarkan daripada beberapa penyakit serius seperti NYANYUK dan KANSER.
.
.

Demensia atau nyanyuk merupakan istilah yang digunakan untuk menjelaskan penurunan fungsi yang disebabkan oleh kelainan yang terjadi pada otak. Orang yang menghidap demensia biasanya sukar berfikir dengan baik sehingga menyebabkan mereka tidak dapat menjalankan aktiviti harian mereka dengan baik.

 Kajian terbaru mendapati aktiviti berjalan mampu mencegah demensia terutama ketika seseorang memasuki usia lanjut. Selain itu, aktiviti ini dapat membantu mengurangi risiko menghidap penyakit lain seperti osteoporosis, diabetes, depresi, obesiti dan tekanan darah tinggi.

Sumber : Mingguan Wanita (17-23 Disember 2010)


Nota kaki : Jom kita pakat jalan kaki demi kesihatan...(",)


8 comments:

  1. jalan2 ni kasih.. ikut petua elakkan nyanyuk dan kanser.. hehehe..

    ReplyDelete
  2. boleh diamalkan ni...kaedah paling simple..sape2 boleh buat..cuma kena buang perangai malas bersenam..

    ReplyDelete
  3. Anna : Bagus2...teruskan sesi jalan2..baik tuk kesihatan...tp kalau jln2 kat blog dpt elak rasa bosan..hehehe

    Orang Muo : simple kan...cuma rajin ngan malas je...hehehe

    ReplyDelete
  4. kak ayu jalan-jalan gak...
    tapi jalan di blog kamu..
    elak blog kak ayu dilanda sarang nyamuk...hehehehe


    psst: info yang sangat berguna..thanks sayang

    ReplyDelete
  5. wah,,kena selalu 'berjalan' ni ^___^ barulah tak nyanyuk.

    ReplyDelete
  6. di samping tu, berjalan pun bleh bakar lemak.heee suka suka.nak banyak berjalan lah lepas ni:P

    ReplyDelete
  7. wah..ni kena suh membe misz banyak jalan ni...kalo cam 2 kene jalan g shoping waktu rehat jap ag

    ReplyDelete
  8. Kak Ayu: elak dilanda sarang nyamuk?hihihihihi...

    MiSz_aIN : berjalan la selalu...

    sizuka[Izzati]: betul tu...jom pakat berjalan tuk bakar lemak2 degil...

    misz sheyla: jalan2 g shopping pon ok gak...sure leh kurus pastu...hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥ Categories ♥

jalan-jalan (28) giveaway (26) makan-makan (24) informasi (23) ceriter (21) contest (20) tag (18) award (17) macam-macam (17) luahan (15) bebelan (13) blogger (13) xtvt (13) Damia (12) coretan (12) My lil caliph (11) nuffnang (11) KTF (10) famili (10) renungan (10) WW (9) insiden (9) pregnancy (9) kahwin (8) raya (8) UTM (7) aktiviti. (7) lagu. lirik (7) birthday (6) peristiwa (6) puasa (6) tension (6) hadiah (5) ngeteh (5) Shaklee (4) agama (4) artis (4) kolokium. FSKSM (4) masak2.ceriter (4) pengalaman (4) sharing is caring (4) Penang (3) Pulau Tioman (3) aidilfitri (3) cinta (3) cuti-cuti (3) family day FP. Tanjung Leman (3) filem (3) kesihatan (3) kunjungan (3) masak2 (3) perkahwinan (3) phd (3) ramadhan (3) sukan (3) Anniversary (2) Jalapeno Cheese Souce (2) Singapore (2) anak pertama (2) bersalin (2) cabutan bertuah (2) checklist. kahwin (2) doa (2) facebook (2) game (2) hiburan (2) hobi (2) lucky draw (2) mekap2 (2) research group (2) resepi (2) rintihan (2) terjah (2) the series of...drama korea (2) tunang (2) tutorial (2) xpdc (2) 11.11.11 (1) 2nd anniversary (1) 5 bulan (1) Aina (1) B-Complex (1) Baju kelawar (1) Bisnes online. Damia Store (1) EBM (1) ESP (1) Friendship (1) GengBlogger (1) Hello Kitty Park (1) Kasih Suci (1) Lecithin (1) MY BIG DAY (1) Makanan pelengkap baby (1) Maskara Shorties 2011 (1) Piala FA 2011 (1) Review 2012. kenangan (1) Tak sihat (1) Vitamin E (1) accident.peristiwa (1) aidiladha (1) aidiladha 2011 (1) aku (1) ayer itam (1) bbq (1) blogger-geng (1) bloglarian (1) blur (1) bola (1) breast pump (1) buku (1) celcom (1) coretan. suamiKu (1) demam (1) design. blog (1) en Hubby (1) exam..exam.. (1) famili angkat (1) first day at taska (1) flower girl (1) gambar (1) happy (1) hari guru (1) informasi. kesihatan (1) kad kahwin (1) kahwin. bunga tangan. flower girls (1) kempen (1) kenangan (1) koleksi (1) kunjungan. KTF (1) lalat. (1) layan. game (1) maharaja lawak (1) maulidur rasul (1) meniarap (1) menu (1) nemo (1) new year (1) our love (1) our love. kahwin (1) persiapan (1) pesta konvo UTM (1) ragam.ceriter.suamiKu (1) raya. blogger (1) runsing (1) sakit (1) sedih (1) segmen Ben Ashaari (1) shopping online (1) study. myPHD (1) suami isteri (1) suamiKu (1) t (1) takde keje (1) teater Sri Mersing (1) teka teki (1) template blog (1) the series of... (1) tips (1) trip. Vietnam (1) video (1) wislist (1)