Sesi membalut buah mata kucing....(",)

5

Eh jap..jap...jap...
Buah mata kucing nak kene balut ke supaya buah2 tu cepat masak kat pokok?
Ada sesiapa yang tahu tak pasal teori ni?
Sebabnya ni kira first time la KS tengok buah mata kucing berbuah di pokoknya secara LIVE. Sebelum ni, tahu beli kat pasar je buah mata kucing yang sudah masak.
.
.
.
 Pokok buah mata kucing ni tengah rancak berbuah kat pokok depan rumah sewa KS. Sedang menunggu waktu untuk masak + membedal je...hehehehe...tumpang rezeki tuah tanah tuan rumah...Alhamdulillah...tak sabar pulak nak tunggu buah2 tu masak....Tapi, yang menjadi masalahnya, KS dan Incik Suami masing2 tak tahu nak agak bila buah tu sudah masak...kalau buah rambutan, kita tahu la...bila warna merah tu maksudnya sudah masak la...tapi buah mata kucing, camno pulak? Ada keluarkan bau ke hape ke menandakan buah itu sudah masak...* adeih, ponat otak nak memikirkannyo.....


Ha, tengok!
Ni la rupa buah2 mata kucing tu...kemain lobat lagi bergayut-gayut kat pokok...tengok pada rupa tu, dah macam rupa dijual kat pasar tu...Tapi, bila kupas sebijik, eh, belum masak lagi ni....huhuhu...
.
.
.
Nak dijadikan cerita, minggu lepas, MIL+FIL, adik2 ipar + biras datang jenjalan, makan2 kat rumah KS. Diorang pun terperasan la akan buah2 itu. Melangkah je biras KS tu ke dalam rumah:

"Long, lebat betul buah mata kucing tu. Balut la...."
.
.
.
.

KS kat dapur tercengang-cengang. Erkk!!! Buah mata kucing pun nak kena balut jugak ke? Ingatkan buah nangka + cempedak je yang nek kena balut dulu...Huh! Kami yang tak tahu menahu tentang kebenaran teori itu, ikut je la...mana la tahu, menjadi kan...

 Maka dengan itu, gigih la kami suami isteri membalut buah2 mata kucing kat pokok tu. Wah, gigih betul Incik Suami melawan semut2 yang bermastautin kat sekitar pokok tu....buah mata kucing punya pasal. Si Isteri pulak gigih memberi semangat kepada Incik Suami...hehehehe...



Yang part rendah tu senang la nak balut, capai dengan tangan je...yang tinggi nun, siap nak kena panjat atas kerusi...dah nak masuk waktu maghrib, baru la kerja2 ni dihentikan...itu pun ada lagi yang tak sempat nak balut. Sambung lenkali je la...nyamuk banyak daa...gagaga~

Harap2 cepat la buah2 masak. Tak sabar dah anak tokak den ni nak merasa...hahahahaha....tak sabar punya orang. Ok la, sekian berita untuk kali ni..Jumpa lagi di lain siaran...(",)



5 comments:

  1. macam makcik akak, diaorang pun balut juga buah mata kucing kat pokok diaorang..sebab selalunya kelawar suka makan....

    ReplyDelete
  2. kasih..
    bestnya kamu tumpang ada kebun sendiri..
    dah ada hasil pulak tu..

    hehehe..
    agak2 tuan umah nanti datang tak?
    kak beli pokok mata kucing tinggi 1 kaki rm 60 tau..

    ReplyDelete
  3. @Jaja'Z: Ooo yeke kak...mungkin teori balut buah mata kucing ni sebab nak elak buah2 tu dari dimakan oleh binatang tak...baru tahu akan kebenarannya...(",)

    ReplyDelete
  4. @Citarasa Rinduan: haah kak, tuah tuan tanah...hehehe... tak tahu la tuan rumah dtg x bila buah2 tu masak nanti..diorang duk Putrajaya...setakat ni belum pernah lagi diorang dtg tengok rumah...

    ooo mahal jugak anak pokok mata kucing ni kan...harap2 akak pun dpt merasa hasilnya tak lama lagi...

    ReplyDelete
  5. Kalau balut guna kertas surat khabar, tak jadi apa la. Kena hujan terus koyak. Tu belum kena serang degan kelawar lagi. Rasanya guna plastik yang isi bawang atau kentang tu lebih afdal.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥ Categories ♥

jalan-jalan (28) giveaway (26) makan-makan (24) informasi (23) ceriter (21) contest (20) tag (18) award (17) macam-macam (17) luahan (15) bebelan (13) blogger (13) xtvt (13) Damia (12) coretan (12) My lil caliph (11) nuffnang (11) KTF (10) famili (10) renungan (10) WW (9) insiden (9) pregnancy (9) kahwin (8) raya (8) UTM (7) aktiviti. (7) lagu. lirik (7) birthday (6) peristiwa (6) puasa (6) tension (6) hadiah (5) ngeteh (5) Shaklee (4) agama (4) artis (4) kolokium. FSKSM (4) masak2.ceriter (4) pengalaman (4) sharing is caring (4) Penang (3) Pulau Tioman (3) aidilfitri (3) cinta (3) cuti-cuti (3) family day FP. Tanjung Leman (3) filem (3) kesihatan (3) kunjungan (3) masak2 (3) perkahwinan (3) phd (3) ramadhan (3) sukan (3) Anniversary (2) Jalapeno Cheese Souce (2) Singapore (2) anak pertama (2) bersalin (2) cabutan bertuah (2) checklist. kahwin (2) doa (2) facebook (2) game (2) hiburan (2) hobi (2) lucky draw (2) mekap2 (2) research group (2) resepi (2) rintihan (2) terjah (2) the series of...drama korea (2) tunang (2) tutorial (2) xpdc (2) 11.11.11 (1) 2nd anniversary (1) 5 bulan (1) Aina (1) B-Complex (1) Baju kelawar (1) Bisnes online. Damia Store (1) EBM (1) ESP (1) Friendship (1) GengBlogger (1) Hello Kitty Park (1) Kasih Suci (1) Lecithin (1) MY BIG DAY (1) Makanan pelengkap baby (1) Maskara Shorties 2011 (1) Piala FA 2011 (1) Review 2012. kenangan (1) Tak sihat (1) Vitamin E (1) accident.peristiwa (1) aidiladha (1) aidiladha 2011 (1) aku (1) ayer itam (1) bbq (1) blogger-geng (1) bloglarian (1) blur (1) bola (1) breast pump (1) buku (1) celcom (1) coretan. suamiKu (1) demam (1) design. blog (1) en Hubby (1) exam..exam.. (1) famili angkat (1) first day at taska (1) flower girl (1) gambar (1) happy (1) hari guru (1) informasi. kesihatan (1) kad kahwin (1) kahwin. bunga tangan. flower girls (1) kempen (1) kenangan (1) koleksi (1) kunjungan. KTF (1) lalat. (1) layan. game (1) maharaja lawak (1) maulidur rasul (1) meniarap (1) menu (1) nemo (1) new year (1) our love (1) our love. kahwin (1) persiapan (1) pesta konvo UTM (1) ragam.ceriter.suamiKu (1) raya. blogger (1) runsing (1) sakit (1) sedih (1) segmen Ben Ashaari (1) shopping online (1) study. myPHD (1) suami isteri (1) suamiKu (1) t (1) takde keje (1) teater Sri Mersing (1) teka teki (1) template blog (1) the series of... (1) tips (1) trip. Vietnam (1) video (1) wislist (1)