Hari ke-4 Damia di Taska

0

Hari ni merupakan hari yang ke-4 Damia di taska. 
Rasa-rasanya sekarang Damia dah dapat membiasakan diri di taska tu.
Pagi tadi pun sebelum nak hantar ke taska Damia tidur, tapi bila angkat bawak masuk ke dalam kereta dia tersedar la pulak. Tak berkelip mata memandang aku. Macam tahu-tahu je kejap lagi nak kena tinggal. huhuhu... Ok, aku tak menangis k walaupun setiap kali hantar anak ke taska hati sedikit sebak bila kaki melangkah keluar dari taska. Bak kata suami aku, anak elok2 je tak menangis kena tinggal kat taska, maknya yang feeling lebih. huhuhu..


Aku rasa tindakan aku dan suami buat keputusan untuk menghantar anak ke taska adalah tindakan yang bijak selain memudahkan kami untuk lebih fokus dalam kerja-kerja research. Kalau tak, tak bergerak-gerak progress research kitorang!

Aku ingat lagi hari first hantar Damia ke taska. Kononnya, aku ingat Damia akan menangis bila sedar ketiadaan aku disampingnya sepanjang kat taska tu. Tapi sebaliknya berlaku. Dia langsung tak menangis. Huh, buat penat hati aku je runsing lelebih. Tapi memang aku kagum sangat2, macam mana Damia boleh bertukar menjadi seorang yang sangat independent di tempat yang baru. Macam mana dia boleh adapt dengan persekitaran yang baru dalam masa yang sangat singkat. Langsung tak menangis, cuma menangis bila nak tidur sahaja! Aku ingat lagi pada 27/11/12 tempohari. Pada hari tu, aku ada seminar di fakuti. Ikutkan aku kena attend selama 3 hari sepanjang seminar berlangsung. Tapi bila memikirkan yang Damia langsung tak boleh tinggal even dengan ayahnya sendiri, so aku decide untuk datang pada hari dan waktu aku kena present sahaja. Aku adalah presenter yang kedua, so pukul 2 petang aku dah sampai kat fakulti. Pukul 2.20 aku start present, pukul 3 dah siap. Terus sms suami tanya keadaan Damia. Seperti yang disangka, Damia menangis tak berhenti-henti. Terus aku suruh suami datang ambil aku kat fakulti. Nasib baik kawan suami ada sekali dapatlah dia tolong drive kereta, kalau tak tak terhandle suami, mana nak drive, mana nak tenangkan anak. Tapi masa aku melangkah menuju ke kereta, dari jauh aku dah dengar tangisan Damia. Aku dukung je Damia, terus dia stop menangis. Huh, magik! Sepanjang-panjang tu, dia menangis sebab dia nakkan aku rupanya.. Kesian sangat2 bila ingatkan kejadian tu. Padahal aku cuma tinggalkan dia lebih kurang 2 jam sahaja.

Tu yang membuatkan aku tersangatlah pelik bin ajaib bila dapat tahu yang Damia tak menangis sepanjang kat taska. Magik betul.. tapi alhamdulillah.. kalau tak aku jugak yang tak senang duduk nanti. Banyak perubahan yang aku perhatikan sejak hari pertama Damia di hantar ke taska. Kalau sebelum ni langsung tak boleh letak dia kat bawah. Paling lama dia cuma boleh bertahan main sorang-sorang kat bawah adalah lebih kurang 5 minit sahaja. Lepas tu sure menangis mintak didukung. Satu lagi keajaiban berlaku, sekarang ni Damia dah boleh duduk2 dan main2 sorang2 kat bawah sampai dia bosan. Sampaikan aku dan suami tak percaya dengan perubahan tu. Betul ke anak kita ni bang? huhu... Dalam masa 1 hari sahaja Damia boleh berubah menjadi seorang yang sangat2 la behave.

 

Satu lagi perubahan besar yang berlaku adalah Damia dah boleh terima minum susu pakai botol. Sangat ajaib! Sebelum ni kemain lagi tolak mentah2.. tapi bila Kak Rozi, pengasuh Damia kasi minum susu, minum je tanpa banyak songehnya. Kemain lagi kitorang siap bawak semua puting2 yang direject oleh Damia sebelum ni ke taska. Siap belikan picagari lagi in case Damia langsung tak nak minum pakai botol. Tapi lain pulak jadinya, sangkaan kami semuanya meleset. Nampaknya dia minum dengan jayanya tanpa ada sebarang unsur paksaan.


Begitulah kisah si Damia di taska.
Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar.
Susu minum, tak meragam, tidur pun tak perlu berbuai. Kat rumah pun dah tak pakai buai langsung. Lebur duit ayah belikan buai eletrik untuk Damia. Tapi sempat la pakai dua tiga kali sebelum ni. Ni la namanya pelaburan, anak ni macam2 ragamnya. Lain masa lain ragamnya..huhuhu..




 

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥ Categories ♥

jalan-jalan (28) giveaway (26) makan-makan (25) informasi (23) ceriter (21) contest (20) tag (18) award (17) macam-macam (17) luahan (15) bebelan (13) blogger (13) xtvt (13) Damia (12) coretan (12) My lil caliph (11) nuffnang (11) KTF (10) famili (10) renungan (10) WW (9) insiden (9) pregnancy (9) aktiviti. (8) kahwin (8) raya (8) UTM (7) lagu. lirik (7) birthday (6) peristiwa (6) puasa (6) tension (6) hadiah (5) ngeteh (5) agama (4) artis (4) kolokium. FSKSM (4) masak2.ceriter (4) pengalaman (4) sharing is caring (4) Penang (3) Pulau Tioman (3) aidilfitri (3) cinta (3) cuti-cuti (3) family day FP. Tanjung Leman (3) filem (3) kesihatan (3) kunjungan (3) masak2 (3) perkahwinan (3) phd (3) ramadhan (3) sukan (3) Anniversary (2) Jalapeno Cheese Souce (2) Singapore (2) anak pertama (2) bersalin (2) cabutan bertuah (2) checklist. kahwin (2) doa (2) facebook (2) game (2) hiburan (2) hobi (2) kenangan (2) lucky draw (2) mekap2 (2) research group (2) resepi (2) rintihan (2) terjah (2) the series of...drama korea (2) tunang (2) tutorial (2) xpdc (2) 11.11.11 (1) 2nd anniversary (1) 5 bulan (1) Aina (1) Baju kelawar (1) EBM (1) Friendship (1) GengBlogger (1) Hello Kitty Park (1) Kasih Suci (1) MY BIG DAY (1) Makanan pelengkap baby (1) Maskara Shorties 2011 (1) Piala FA 2011 (1) Review 2012. kenangan (1) Shaklee (1) Tak sihat (1) accident.peristiwa (1) aidiladha (1) aidiladha 2011 (1) aku (1) ayer itam (1) bbq (1) blogger-geng (1) bloglarian (1) blur (1) bola (1) breast pump (1) buku (1) celcom (1) coretan. suamiKu (1) demam (1) design. blog (1) en Hubby (1) exam..exam.. (1) famili angkat (1) first day at taska (1) flower girl (1) gambar (1) happy (1) hari guru (1) informasi. kesihatan (1) kad kahwin (1) kahwin. bunga tangan. flower girls (1) kempen (1) koleksi (1) kunjungan. KTF (1) lalat. (1) layan. game (1) maharaja lawak (1) maulidur rasul (1) meniarap (1) menu (1) mrsm kuala berang (1) nemo (1) new year (1) our love (1) our love. kahwin (1) persiapan (1) pesta konvo UTM (1) ragam.ceriter.suamiKu (1) raya. blogger (1) runsing (1) sakit (1) sedih (1) segmen Ben Ashaari (1) shopping online (1) study. myPHD (1) suami isteri (1) suamiKu (1) t (1) takde keje (1) teater Sri Mersing (1) teka teki (1) template blog (1) the series of... (1) tips (1) trip. Vietnam (1) video (1) wislist (1)