Untung kan kalau dpt 'husband' yg pandai masak..(",)

8


Satu anugerah kan kalau dapat seorang suami yang sangat penyayang, tambah pulak dengan xtra kelebihan yang ada dalam dirinye iaitu pandai memasak...hehehe...isu kali ni Kasih tak refer pada sesiapa ye... cuma ini semua adalah bayangan dalam diri Kasih sekarang ni... hehehehe


kenapa Kasih berkata sedemikian?
ye la, sekarang ni bab masak memasak bukannye tugas orang perempuan sahaja
kalau zaman mak2 kita dulu2 boleh la diperkatakan sebegitu sebab kebanyakan kaum wanita tidak bekerja dan menjadi suri rumah tangga sepenuh masa... Masa dirumah memang dihabiskan dengan melakukan kerja2 rumah seperti menjaga anak, mengemas rumah dan yang paling utama menyediakan makanan yang lazat2 untuk suami dan anak2 tercinta.. hehehe.. suami penat2 balik kerja, makanan dah pun siap terhidang kat atas meja, tunggu masa tuk disuap masuk dalam  mulut je.. (",)

tapi sekarang zaman dah berubah... kebanyakkan wanita sudah berpendidikan tinggi dan menjawat jawatan tinggi dalam apa jua bentuk pekerjaan sekalipon... mana mungkin masa yang ada 100% difokuskan untuk kerja2 rumah.. sebab tu la orang kita sekarang gemor amik 'maid' untuk tolong2 buat kerja rumah... tapi bagi Kasih selagi mampu lakukan sendiri, better tak yah kot amik maid tu... selain buang duit untuk gaji diorang, takut pulak masalah2 lain yang timbul...malas la Kasih nak berceloteh panjang lebar apa masalahnye tu, korang semua pon sure dah tahu kan! hehehe...

masa camni ni la baru terasa untungnye bila dapat pasangan yang pandai memasak... kalau si isteri tak sempat nak masak or dah tak larat nak masak sebab penat sangat, maka si suami boleh amik alih tugas2 tu... tapi elakkan amalkan selalu ye.. nanti si suami tarik muka masam.. takut merajuk la pulak...  bile time hujung minggu,  si suami  boleh masuk dapur sama2 tolong isteri masak2..  si suami boleh masakkan makanan  kesukaan  si isteri, si isteri pulak masakkan makanan si suami... wah romantiknye bilamana bercinta di dapur.. hehehehe...

tapi, dalam pada masa yang sama, ada jugak beberapa keburukan yang sempat Kasih kenalpasti bila si suami pandai masak.. huhuhu...nak tahu tak apa dier? ok, Kasih listkan kat bawah ye :
1) kalau si suami ni lebih pandai memasak berbanding si isteri, nanti banyak pulak komplennye..huhuhu..terlebih masin la, terlebih kicap la..huhuhu
2)  bila dah ada anak nanti, bagitau diorang yang semua makanan yang sedap tu adalah dimasak oleh mama, yang tak sedap tu papa diorang yang masak.. kalau diorang tahu papa diorang lagi pandai masak berbanding mama diorang, nanti diorang dah tak nak makan makanan yang mama diorang masak..huhu..kecik hati kaum perempuan.. kaum lelaki jiwa dier lebih tegar dari kaum perempuan, so diorang takkan terguris dengan kata2 si anak tu..hehehehehe...

tu je la kot...hehehehe...ok la, sori ea kepada sesiapa yang kurang bersetuju dengan pendapat Kasih ni.. sape la Kasih kan untuk beri pendapat sebegini.. kahwin pon belum, mana la tahu situasi sebenarnye nanti kan... tapi ni semua adalah pemerhatian Kasih terhadap family kakak2 dan abang2 Kasih..



nota kaki : nak mintak ampun awal2 andai tersilap bicara...hehehehe...




8 comments:

  1. hehe memang best kalau dapat suami pandai memasak..tp bila2 fikir2 balik, taknak lah. nanti rasa tercabar..

    mana tau kot2 anak2 cakap,

    "Papa masak lagi sedap dari mama masak. nak makan papa masak!"

    adei..

    tp, situasi sekarang ni, disebabkan kebanyakan pasangan suami isteri dua2nya ada kerjaya, sama2 penat kerja, jadi rasanya tak salah pun kan kalau dua2 pun boleh memasak.

    gilir2 masak.. hehe

    ReplyDelete
  2. memang ada untungnya jugak kalau dapat suami yang rajin menolong kat dapur ni..tapi bila citer bab suami rajin kat dapur ni..2 kes orang terapat akak jugak jenis suami rajin ke dapur..tapi masalah yg timbul..bila suami dah rajin ke dapur..si isteri plak amik kesempatan dan semuanya harap suami yg nak masak..dia bleh senang lenang tgk tv..amik kesempatan..jd mcm mana tugas isteri tu..

    sepandai atau serajin mana pun suami kat dapur..dia sekadar membantu kita...tugas utama kat dapur tu tetap isteri..

    ReplyDelete
  3. Ain Fatihah : "Papa masak lagi sedap dari mama masak. nak makan papa masak!" --> words ni yg sgt x enak tuk didengari..huhu

    ReplyDelete
  4. Kak Jaja : u'r right sis! satu advantage if dpt suami yg pandai masak..tp jgn sampai amik kesempatan sudaa....hehehe

    ReplyDelete
  5. mcm liza dgn husband, kami slalu masak sesama, best berdua kat dapur

    ReplyDelete
  6. Liza : wow..so romantik..beshnye....

    ReplyDelete
  7. mmg untung oo, klu laki pndai masak..misal kata isteri sibuk, laki tak la kebulur atau cri kdai makn, leh msk sndri..lgi 1, tak myusahkn isteri, time isteri mengandung & berpantang lps bersalin.

    ReplyDelete
  8. Penulis Seni : saya setuju dgn kata2 kamu...(",)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥ Categories ♥

jalan-jalan (28) giveaway (26) makan-makan (24) informasi (23) ceriter (21) contest (20) tag (18) award (17) macam-macam (17) luahan (15) bebelan (13) blogger (13) xtvt (13) Damia (12) coretan (12) My lil caliph (11) nuffnang (11) KTF (10) famili (10) renungan (10) WW (9) insiden (9) pregnancy (9) kahwin (8) raya (8) UTM (7) aktiviti. (7) lagu. lirik (7) birthday (6) peristiwa (6) puasa (6) tension (6) hadiah (5) ngeteh (5) Shaklee (4) agama (4) artis (4) kolokium. FSKSM (4) masak2.ceriter (4) pengalaman (4) sharing is caring (4) Penang (3) Pulau Tioman (3) aidilfitri (3) cinta (3) cuti-cuti (3) family day FP. Tanjung Leman (3) filem (3) kesihatan (3) kunjungan (3) masak2 (3) perkahwinan (3) phd (3) ramadhan (3) sukan (3) Anniversary (2) Jalapeno Cheese Souce (2) Singapore (2) anak pertama (2) bersalin (2) cabutan bertuah (2) checklist. kahwin (2) doa (2) facebook (2) game (2) hiburan (2) hobi (2) lucky draw (2) mekap2 (2) research group (2) resepi (2) rintihan (2) terjah (2) the series of...drama korea (2) tunang (2) tutorial (2) xpdc (2) 11.11.11 (1) 2nd anniversary (1) 5 bulan (1) Aina (1) B-Complex (1) Baju kelawar (1) Bisnes online. Damia Store (1) EBM (1) ESP (1) Friendship (1) GengBlogger (1) Hello Kitty Park (1) Kasih Suci (1) Lecithin (1) MY BIG DAY (1) Makanan pelengkap baby (1) Maskara Shorties 2011 (1) Piala FA 2011 (1) Review 2012. kenangan (1) Tak sihat (1) Vitamin E (1) accident.peristiwa (1) aidiladha (1) aidiladha 2011 (1) aku (1) ayer itam (1) bbq (1) blogger-geng (1) bloglarian (1) blur (1) bola (1) breast pump (1) buku (1) celcom (1) coretan. suamiKu (1) demam (1) design. blog (1) en Hubby (1) exam..exam.. (1) famili angkat (1) first day at taska (1) flower girl (1) gambar (1) happy (1) hari guru (1) informasi. kesihatan (1) kad kahwin (1) kahwin. bunga tangan. flower girls (1) kempen (1) kenangan (1) koleksi (1) kunjungan. KTF (1) lalat. (1) layan. game (1) maharaja lawak (1) maulidur rasul (1) meniarap (1) menu (1) nemo (1) new year (1) our love (1) our love. kahwin (1) persiapan (1) pesta konvo UTM (1) ragam.ceriter.suamiKu (1) raya. blogger (1) runsing (1) sakit (1) sedih (1) segmen Ben Ashaari (1) shopping online (1) study. myPHD (1) suami isteri (1) suamiKu (1) t (1) takde keje (1) teater Sri Mersing (1) teka teki (1) template blog (1) the series of... (1) tips (1) trip. Vietnam (1) video (1) wislist (1)